Over de
Financiële Loopbaanplanner
Helder zicht op financiële toekomst voor medewerkers provincies
Helder zicht op financiële toekomst voor medewerkers provincies
Zélf keuzes maken in uw loopbaan krijgt steeds meer aandacht. Voor het maken van deze keuzes is inzicht in de financiële consequenties van groot belang. Bijvoorbeeld bij verandering van functie of werkgever, ouderschapsverlof, (tijdelijk) minder uren gaan werken, een (dure) studie volgen of eerder stoppen met werken. Maar ook om voorbereid te zijn op onvoorziene situaties als arbeidsongeschiktheid, onvrijwillige werkloosheid of een sterfgeval. We staan daar niet graag bij stil. Toch is het goed om in al deze gevallen inzicht te hebben in uw eigen financiële situatie. Mogelijk komt u dan tot de conclusie dat u (straks) meer financiële armslag hebt dan u eigenlijk dacht. Dat het prima mogelijk is dat u en uw partner minder gaan werken of dat u juist meer zou moeten sparen voor uw pensioen.
Het is belangrijk overzicht en inzicht te hebben in uw financiën en de financiële gevolgen van veranderingen privé en zakelijk. Maar dat is niet gemakkelijk en vaak komt het er niet van. De werkgever en vakbonden hebben daarom afspraken gemaakt om u hierbij te ondersteunen. In de cao van de provincies is afgesproken dat een Financiële Loopbaanplanner aan alle medewerkers bij de provincies ter beschikking wordt gesteld. Daarmee krijgt u helder inzicht in uw huidige en toekomstige financiële situatie van uw huishouden, ook tijdens uw pensioen. En het blijkt ook nog best leuk te zijn om te doen. Bij de waterschappen wordt al enkele jaren met de Financiële Loopbaanplanner gewerkt en medewerkers zijn daarover enthousiast. In de cao provincies is afgesproken dat aan medewerkers geen kosten in rekening worden gebracht als ze gebruik maken van de Financiële Loopbaanplanner.
U, als medewerker, wordt geconfronteerd met toenemende onzekerheden betreffende uw financiële toekomst. Op verschillende terreinen zijn aanpassingen gedaan in ons sociale stelsel. Zo worden pensioenleeftijden verhoogd en uitkeringen aangepast. Door deze veranderingen zit u mogelijk met vragen. Deze kunnen uitsluitend goed beantwoord worden bij een persoonlijke aanpak waarbij u uw gehele uitgaven- en inkomstenplaatje van uw huishouden goed in kaart brengt. Of het nu gaat om bijvoorbeeld de risico’s van overlijden of arbeidsongeschiktheid, korter gaan werken, eerder stoppen met werken, een hypotheek of een nieuwe baan, een persoonlijke integrale kijk op uw financiële situatie helpt u daarbij. Met de middelen die u op deze website worden aangeboden wordt u ondersteund met het verkrijgen van inzicht en het maken van keuzes. Het aanbod bestaat uit de volgende onderdelen. Het is aan u waar u gebruik van wenst te maken. Het volgen van een workshop helpt u om optimaal gebruik te maken van het instrument MijnGeldzaken.
Met het online instrument MijnGeldzaken krijgt u inzicht in de financiële toekomst van uw gehele huishouden. Het brengt uw persoonlijke financiële situatie helder in beeld (inkomsten, uitgaven, vermogen en verplichtingen) en geeft met bijvoorbeeld stoplichten een indicatie van
uw financiële gezondheid tot en tijdens uw pensioen. Bij problemen worden tips gegeven hoe deze op te lossen. Het verkrijgen van overzicht en inzicht gaat snel dankzij de mogelijkheid om gegevens als bijvoorbeeld uw pensioen via DigiD in te lezen.
In twee uur leert u meer over het plannen van uw persoonlijke financiële situatie en het gebruik van het online instrument MijnGeldzaken. Tijdens de workshop is veel tijd om uw vragen te beantwoorden. Na de workshop gaat u weg met een duidelijk beeld van uw persoonlijke financiële situatie en hebt u antwoord op de vraag: “Heb ik het goed geregeld, of moet ik wat doen?”. Ook deelname aan de workshop is kosteloos. Tijdens de workshop hoeft u uiteraard geen persoonlijke gegevens met andere deelnemers te delen.
U hebt tevens de mogelijkheid om één uur een gesprek te hebben met een ervaren financieel planner. Tijdens dat gesprek hebt u de mogelijkheid om nader vragen te stellen aangaande uw persoonlijke situatie. Dit kan online via de advieskamer in MijnGeldzaken maar er worden ook gesprekken gevoerd bij u op het werk. Hoe u een gesprek aanvraagt leest u op HIER. De adviseur is niet verbonden aan financiële instellingen en geeft nooit advies over financiële producten die u bij financiële instellingen kunt afnemen.
in opdracht van de samenwerkende cao-partijen:
Iedere provincie heeft ‘Levensfasenambassadeurs’ (‘collega helpt collega’). Deze zijn voor u ook een gesprekspartner op het terrein van het maken van keuzes die verband houden met uw loopbaan en kunnen u prima informeren over de Financiële Loopbaanplanner.
2018 website ontwikkeld door FinBase BV